Företag Berns salonger 150 år Efter invigningen i augusti 1863 fick Berns snabbt en central roll i svenskt nöjesliv. Här såg stockholmarna varietéteater, här hängde Strindberg och här öppnade Sveriges första kinarestaurang.
Företag Brevet ska fram! Rekryteringen av postbönder och postbondedrängar – 1600-talets brevbärare – startade redan dagen före utfärdandet av Förordningen om postbåden (postbuden). Den 19 februari 1636 fick Sveriges landshövdingar order om att identifiera dugliga – och helst läskunniga – män som bodde längs de allmänna vägarna. De skulle nu bli postbönder i Postens nya organisation.
Företag Det förflutna säljer nutidsprodukter »History marketing» är en ny trend i företagsvärlden. Historisk förankring ger varumärken tradition och äkthet.
Företag César Ritz liv César Ritz visste hur man behagade en furste eller en miljonär. Tillsammans med mästerkocken Escoffier byggde han upp ett hotellimperium med lyx och klass som främsta signum.
Företag Bryggeriet Pripps När 33-årige Johan Albrecht Pripp 1828 övertog Brembergska bryggeriet i Göteborg gick startskottet för det som skulle bli landets starkaste varumärke inom ölbranschen.
Företag Stiga Stig Hjelmquist inledde sin bana som affärsman genom att sälja produkter av bakelit. Men det var tävlingsgodkända pingisbollar som lade grunden till Stigas storhetsepok. Mycket krut lades på marknadsföringen.
Företag Gustavsberg – svenska varumärken Blå blom, Berså och Pyro – mycket av porslinet från Gustavsberg är i dag eftertraktat i antikbutiker och på loppmarknader runtom i landet. Wilhelm Kåge, Stig Lindberg och Karin Björquist var tongivande formgivare.
Företag Flyktingen Felix startade matsuccé 1938 kom ”konservkungen” Herbert Felix som flykting till Sverige. Med hjälp av sin familjs anrika receptsamling kom han att skapa ett av landets mest kända varumärken, bekant bland annat för sina gurkinläggningar.
Företag Korgmakare bakom leksakssuccén Brio Många klassiska varumärken finns än i dag representerade i svenska hem.
Företag Så blev IKEA en succé Den nydanande möbelkedjan i småländska Älmhult har på ett halvt sekel spritt sig över hela Sverige – och världen.
Företag Företagsproffs skulle ersätta patriarken Under 1900-talet gick en professionaliseringsvåg genom det svenska yrkeslivet. Även storföretagsledarnas ideal förändrades. Men i praktiken kom deras handlande länge att präglas av patriarkala idéer om den egna familjens betydelse, skriver Tomas Matti.
Företag Bruno Mathsson – från Gräshoppan till glashus Möbelformgivaren Bruno Mathsson revolutionerade sittkomforten med sina stolar. Men han var också en djärv arkitekt, vars experimentella glashus väckte stor uppmärksamhet.