Så har underhållningssektorn förändrats under 2000-talet

Som allt annat är underhållning något som förändras under årens gång. Människors smak och intressen är trots allt något som ser annorlunda ut idag gentemot 100 år sedan. Men även den teknik som finns tillgängligt är en viktig faktor för vad som produceras och blir populärt i samhällen.

Vi är intresserade av att se hur underhållningssektorn har förändrats de senaste 20-25 åren och därför har vi undersökt just detta.

Internet banade vägen för vad underhållning är idag

Internet blev kommersiellt tillgängligt för allmänheten för lite mer än två decennier sedan, 1991, men det var inte riktigt utbrett i Sverige förrän i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Även om den digitala underhållningen som vi ser än idag fanns redan innan introduktionen av internet, som tv-spel och diverse konsoler, vågar vi ändå säga att internet varit katalysatorn för underhållningsindustrin som vi känner den idag.

Sektorn präglas av iGaming

Spel i sig är egentligen inget nytt. Tv-spel går faktiskt tillbaka till så tidigt som 1970-talet, då de första arkadspelen blev tillgängliga och populära bland konsumenter. Men vid sidan om denna spelindustri har ett annat fenomen vuxit sig extremt stort de senaste åren: iGaming. iGaming innebär helt enkelt att man spelar eller satsar på resultatet av ett spel eller en händelse via internet. iGaming-verksamheten omfattar, men är inte begränsad till, casino, betting, onlinevideospel, etc. Den bransch som sägs dominera är dock speloperatörer som erbjuder casinospel. Testa besöka casinokollen.com om du vill förstå varför online casinon är så hajpade som de är.

Den allmänna uppfattningen är att industrin för iGaming kommer att förbli det viktigaste området inom spelindustrin de kommande åren. Den tekniskt kunniga generationen efterfrågar trots allt användarvänlig underhållning som gör det enkelt och bekvämt för dem att spela var och när som helst!

Sociala medier har också varit (och är) betydande

Det är omöjligt att inte nämna sociala mediers betydelse när man talar om underhållningssektorns och teknikens evolution på 2000-talet. Det är minst sagt häpnadsväckande att tänka att Facebook lanserades redan i 2004. Även om Facebook i lika stor mån används för underhållning idag som plattformen gjorde när den kom, finns det gott om andra sociala medier som används för samma ändamål idag. Se bara på Instagram och TikTok, som numera är en naturlig del av det kulturella landskapet. Bara i Sverige spenderar vi lite drygt en timme om dagen på sociala medier, vilket säger rätt mycket om den roll plattformarna spelar för underhållningsindustrin.

Kommer Metaverse dominera industrin i framtiden?

Det är omöjligt att förutspå framtiden, men spekulera kan man alltid. Med stora teknikföretag som fokuserar på att bygga så kallade “metaversum” och Disney som hävdar att de kommer att vara den lyckligaste platsen i Metaverse, kan vi inte annat än förvänta oss att denna trend kommer att dominera underhållningsindustrin i framtiden.

Föreställ dig själv att du tar på dig ett headset och sedan kan fly vardagen för att njuta av ett smärtfritt liv i Metaverse. Huruvida detta låter som en teknisk utopi eller som en del av en dystopisk plan kan vi inte svara på. Men vi tror åtminstone att Metaverse kommer att vara en stor del av framtidens underhållningssektor.