– Tidigare patrullerade poliserna till fots på linje mellan två punkter där det fanns telefon, säger journalisten Fredrik Nyblad som just har utkommit med boken Svenska polisbilar under 1900-talet (Trafik-Nostalgiska förlaget).
Hela bagageutrymmet på en Volvo PV 51 krävdes för den skrymmande utrustningen. På grund av sina långa fiskespölika antenner kallades fordonen för fiskbilar.

Plymouth Valiant och Opel Kapitän

I sin bok beskriver Fredrik Nyblad hur bilarna har varit målade och hur många utländska märken polisen har kört. De är fler än man kanske kan tro – Plymouth Valiant, Opel Kapitän, Volkswagen »bubbla« och Porsche är några av de bilar som har köpts in genom åren.

– Att bilarna var tekniskt nydanande var viktigt. Men eftersom det samtidigt kostar väldigt mycket att bygga om ett civilt fordon till en polisbil blev gamla modeller kvar väldigt länge. De sista Volvo Amazonerna av 1950-talskonstruktion användes till exempel så sent som 1970, säger Fredrik Nyblad.

FLER HISTORISKA NYHETER I POPULÄR HISTORIAS NYHETSBREV!

Fredrik Nyblad

Fredrik Nyblad

De första svartvita polisbilarna kom 1959, efter amerikansk förebild. Det var just trotjänaren Amazon som lackerades och fick epitetet »fjällko«. Sedan var 1980-talets »hockeyklubbsmålning«, med påklistrade fartränder, ett lågvattenmärke för många. Den blev kortlivad.

– Mönstret var tänkt att förändra sättet som polisen uppfattades på, men resultatet blev inte vad man hade tänkt sig. Vanliga poliser kände sig som om de körde omkring i någon­ting från »Nisses rör«, säger Fredrik Nyblad.

Publicerad i Populär Historia 11/2021