Men en pressfotograf måste kunna leverera bilder som engagerar även från vardagens gråa lunk. Bara för att nyheterna är ”tråkiga” måste inte bilderna vara det. Torr statistik behöver inte nödvändigtvis resultera i ännu en ”gubbe-med-papper-bild” bredvid ett stapeldiagram.

En duktig fotograf tänker ett steg längre – som till exempel Expressenfotografen Bertil Stilling (född 1924) som tagit bilden här intill. En framräknad siffra på hur mycket disk som diskas i ett svenskt genomsnittshushåll säger inte så värst mycket, den är svår för läsaren att relatera till. Bättre då att helt enkelt trava upp tallrikarna (och diskpulverpaket av i detta fall märket Sulfo) i ett kök. Nu kan var och en lättare förstå vad ett år i diskbaljan innebär!

Att illustrera olika former av statistik med raffinerade bildarrangemang har genom åren varit ett vanligt och lyckat grepp i Expressen. Många minns kanske det otäcka fotot av likkistor uppställda i långa rader på en landsväg som skulle symbolisera trafikdöden 1980 (även det en bild av Bertil Stilling), eller högen av cigarettfimpar framför en svårt lungsjuk man.

Kvällstidningen Expressen föddes 1944. Redan från starten värnades bilden (och fotograferna) vilket då var ovanligt i svensk dagspress. Bakom det offensiva bildtänkandet stod Carl-Adam Nycop, som rekryterats av familjen Bonnier för att dra upp linjerna för en ny tabloid. Tidigare hade han startat bildtidningen Se, med förebilder som de amerikanska magasinen Life och Look, franska Vu, och brittiska Weekly Illustrated. På Expressen byggde Nycop upp en driven bildredaktion där pionjärfotograferna hette Tore Falk, Olle Wester och Lennart Håwi. Bertil Stilling anslöt 1948 och blev kvar till 1989.

1955 är året då motboken avskaffas och Gunnar Sträng blir finansminister. Radion får sin andra kanal och flygvapnet provflyger Draken. Alva Myrdal tillträder som första kvinna en svensk ambassadörspost (i Indien), men ännu är det skralt med jämställdheten; gifta kvinnor är oftast hemmafruar. Så Stillings val av ”disk-modell” är föga förvånande. Om en man placerats bland diskhögarna hade bilden varit inte bara nyskapande utan revolutionerande den gången. Skulle någon komma på tanken att göra om jobbet i dag kanske den väna husmodern bytts mot en mer politiskt korrekt hemmapappa. Eller en diskmaskin...

Att läsa. Bilder som förändrat Sverige (2004) av Jacob Forsell (red), om Expressens fotojournalistik åren 1944–2004.

Publicerad i Populär Historia 3/2005