Fotografiet: Malmö, 1939

Det fanns en tid när Inre hamnen i Malmö sjöd av liv. Som på detta detaljrika fotografi från 1939. Det är den 25 mars – Jungfru Marie bebådelsedag. Traditionsenligt köas det på Skeppsbron – på andra sidan Sundet hägrar Köpenhamn. Långsamt och värdigt glider ångfärjan ”Hälsingborg” förbi den gamla fyren som vaktar vid inloppet. Den smäckra åttkantiga fyrbyggnaden från 1878 anses höra till landets vackraste.

21 december 2006 av Jacob Wiberg

Som nutida betraktare undrar man om alla i kön ska komma med på turen, eller om några får stå och huttra (visst ser det kylslaget ut?) i väntan på nästa båt. Men alla får nog plats. Enligt uppgift kunde ”Hälsingborg” ta hela 950 passagerare.Byggd i Köpenhamn 1912 fraktade hon ursprungligen badsugna semesterfirare från den danska huvudstaden till Mölle där man lockade med gemensamhetsbad.

På 1950-talet blev ångbåtsflottan successivt ersatt med moderna motorfartyg. Ångaren ”Helsingborg” (ä:et byttes mot ett e) stånkade på till 1955, då hon såldes till upphuggning i Hamburg.

Åter till fotot och denna soliga dag sista våren innan kriget ska lamslå färjetrafiken. Här finns mycket kul att lägga märke till. Som den lille parveln som (mellan mor- eller farföräldrar?) ser båten lägga till. Sällskapet står nära kajkanten, till vänster! Sist i passagerarkön får någon ställa sig som just anlänt med bil. Och alla har hatt. Klockan är förresten strax före tolv, man ser det på skuggorna som pekar nästan rakt mot norr.

Den fina vyn över hamnen får fotografen från en balkong, möjligen ett fönster, på den bastanta Centralposten (en bit av entréns utsmyckning anas i bildens nedre högra hörn). Bakom kameran står anrika Fotoatelier Otto Ohms utsände; säkert någon av Ohm-bröderna Otto ”Bebbe” (1884–1960) eller Willy (1906–45). Åren 1883 till 1960 bevakade firma Ohm stora och små begivenheter i Malmö med omnejd. Hamnfotot kunde utan tvivel säljas till någon dagstidning under rubriken ”Säkert vårtecken”.

I dag saknar Inre hamnen fartygstrafik. Malmö känns inte som den hamnstad den en gång var. Såväl färjor som flygbåtar försvann i rask takt sedan Öresundsbron snott jobbet från dem för några år sedan. Hamnbassängen är rentav fysiskt avsnörpt numera, en låg bilbro har slagits från Skeppsbron till Hjälmarekajen. Och häromåret monterades den främsta symbolen för Malmös varvsera ned: den väldiga Kockumskranen (den har dock väckts till liv på ett sydkoreanskt varv). Som nytt riktmärke skruvar sig istället 190-metersskrapan Turning Torso mot skyn. I dess skugga står den gamla fyren ännu kvar, som en relik från glansfullare tider. Berövad sin forna uppgift bligar den med symboliskt ljus in mot staden.

Publicerad i Populär Historia 1/2005

Kanske är du intresserad av...

Läs också