Scheele och syrets gåta

I slutet av 1700-talet försökte flera europeiska kemister analysera luftens beståndsdelar. Bland dessa vetenskapsmän fanns en svensk apotekare som saknade universitetsutbildning – Carl Wilhelm Scheele. Hans upptäckt av »eldsluft« skulle visa sig vara avgörande.

7 juli 2018 av Katarina Harrison Lindbergh

Här i Sverige känner alla med naturvetenskapliga eller historiska intressen till att syret upptäcktes av en svensk, apotekaren i Köping vid namn Scheele.

Frågar man vetenskapshistoriskt intresserade personer i andra länder om vem som upptäckte syret kan man mycket väl få andra namnförslag, framförallt fransmannen Antoine Laurent de Lavoisier eller britten Joseph Priestley. Hur kan det komma sig? Var de alla först med upptäckten, eller har någon fel? Vi återkommer till detta, men låt oss först presentera kandidaterna.

Apotekaren Carl Wilhelm Scheele

Carl Wilhelm Scheele föddes i Stralsund 1742. Hans far var verksam inom bryggeri-
branschen och det talades tyska i familjen. Trots att Scheele arbetade i Sverige under hela sitt vuxna liv förblev han dålig på svenska, och han blev aldrig en del av universitetsvärlden.

Scheeles första kontakt med apoteksbranschen ägde rum i Göteborg, dit han kom som lärling 1757. Efter några år flyttade han till Malmö. Ett drygt decennium senare flyttade han till Stockholm och 1770 till Uppsala. Här kunde han ännu mer än tidigare ta ut svängarna när det gällde kemiska experiment. Han blev nu god vän med kemisten Gottlieb Gahn.

Från 1775 till sin död 1786 verkade Scheele som apotekare i Köping. Det var en position som gav en säker inkomst och goda möjligheter att ägna sig åt favoritsysslan kemi. Kontakten med andra kemister upprätthölls genom brevväxling.

Han gifte sig under sin tid i Köping – med änkan till sin företrädare på apotekarposten. Äktenskapet ingicks bara några dagar innan Scheele dog och syftade till att trygga kvinnans framtid. Hon gifte snart om sig med den som därefter tog över apoteket i Köping.

Scheele kallade syre eldsluft

Scheeles viktigaste vetenskapliga arbete är avhandlingen Chemische Abhandlung von der Luft und dem Feuer. Det är den som har gett honom epitetet syrets upptäckare, även om han själv inte använde ordet syre utan kallade gasen eldsluft.

De experiment som ledde fram till avhandlingen utfördes tidigast 1772. Texten var färdig för publicering 1775, men kemisten Torbern Bergmans förord dröjde, varför tryckningen sköts upp till augusti 1777.

Joseph Priestley, Carl Wilhelm Scheele och Antoine de Lavoisier bidrog alla till syrets upptäckt.

Upptäckten av syret gjorde emellertid inte att Scheele övergav den så kallade flogiston-teorin, den vid tiden etablerade uppfattningen att alla brännbara substanser innehöll eldämnet flogiston.

Priestley publicerade före Scheele

Scheele hade kontakt med flera europeiska kemister, bland andra nämnda Priestley och Lavoisier. De gjorde experiment som liknade dem Scheele ägnade sig åt, och troligen insåg Joseph Priestley att syre var en viktig beståndsdel i luft ungefär samtidigt som Scheele.

Britten genomförde sina experiment 1774, något år efter Scheele. Priestley var däremot betydligt snabbare när det gällde att publicera sina resultat. Hans vetenskapliga rön kunde läsas redan 1775.

Priestley var över huvud taget mer benägen att publicera sin forskning än sin svenske kollega. Och han intresserade sig även för mycket utanför kemins domäner. Bland annat var han verksam som lärare och skrev om pedagogik, engelsk grammatik och historia. Han var även teolog och politiker. På grund av sin politiska övertygelse emigrerade han till USA 1793.

Lavoisier ifrågasatte flogistonteorin

Den franske kemistkollegan Antoine Laurent de Lavoisier presenterade ett arbete som ifrågasatte flogistonteorin 1789, men det fick inte Priestley att överge idén. Britten publicerade i stället ett försvar för flogistonet och höll fast vid den teorin till sin död. Detta gjorde att han alltmer kom att distanseras från kemisamhället.

Lavoisier hade kontakt med både Priestley och Scheele, och han bevittnade rentav hur Priestley framställde syre under ett besök i Paris. Lavoisier brukar framhållas som nytänkaren i sällskapet. Han var i och för sig inte först med syreupptäckten, men mycket tack vare utbytet med kollegerna i England och Sverige drog han den revolutionerande slutsatsen att flogistonet var en chimär, och att det var syret som hade betydelse vid förbränning.

Lavoisier gav syret namn

Det var också Lavoisier som gav ämnet dess namn »syre«, på franska oxygène. Namnet anspelar på syror. Vid denna tid trodde man att alla syror krävde syre för att bildas. I dag vet man att detta inte stämmer.

Antoine Lavoisier var gift med Marie-Anne Pierette Paulze, även hon kemist. Madame Lavoisier gjorde vetenskapliga illustrationer och översatte verk från bland annat latin och engelska, exempelvis Priestleys arbeten, så att maken kunde ta del av dem. Eftersom hon var Antoines laboratorieassistent är hennes bidrag till framstegen väsentliga.

Makarna Marie-Anne och Antoine de Lavoisier var bägge framstående kemister.