Ett brittiskt sjukhus har ställt sängarna utomhus för att patienterna ska få i sig vitaminer från solljuset. Foto från 1930-talet.

© Mary Evans/IBL

Vitaminernas upptäckt

Länge var människor okunniga om vikten av rätt kost och solsken för att undvika vitaminbrist. I slutet av 1800-talet gjordes stora medicinska framsteg, inte minst av läkare som behandlade mystiska sjukdomsfall bland soldater.

26 oktober 2018 av Tord Ajanki

De tog tusentals prover på blod, urin och avföring. Jakten på vad man trodde var en mikroorganism, som med så förödande konsekvenser drabbade kolonialmaktens soldater men skonade den inhemska befolkningen, syntes tröstlös. Månad efter månad hukade de holländska militärläkarna över sina mikroskop i den tropiska värmen i Indonesien, men hittade ingenting som kunde förklara varför soldaterna insjuknat.

Förklaringen var att det de letade efter – en främmande mikroorganism – inte fanns. Tvärtemot vad läkarna trodde hade soldaterna nämligen insjuknat på grund av att de saknade något – inte på grund av en attackerande mikrob.

Vändpunkten kom när hönsfodret på militärsjukhuset i Batavia (Jakarta) tog slut. Efter tio års forskning insåg läkarna att de hade sökt på fel ställe eller efter fel sak. När de väl hittade rätt hade de upptäckt något nytt: ett okänt ämne i maten som, om det saknas, leder till bristsjukdomar. De hade identifierat det första vitaminet. Med ens blev det enkelt att bota flera vanliga och svåra sjukdomar.

Allt betraktades som infektioner

Slutet av 1800-talet var bakteriologins blomstringstid. En efter en kartlades de sjukdomsframkallande mikrober som tagit livet av så många människor. Arbetet var så framgångsrikt att man i princip började betrakta alla sjukdomar som infektioner – åtminstone tills motsatsen hade bevisats.

Så resonerade också de holländska läkarna vid Weltevredens militärsjukhus i Indonesien när de försökte finna orsaken till den förfärliga beriberisjukan. En av dem var Christiaan Eijkman, som senare skulle belönas med ett Nobelpris i medicin för sitt viktiga arbete med upptäckten av vitaminerna.

Nederländska kolonialtrupper marscherar genom Rotterdam för vidare transport till Nederländska Ostindien (dagens Indonesien). Målning av Isaac Israëls 1883.

Bara holländare drabbades av beriberi

Läkarnas arbete var av nationellt intresse. Kolonialmakten led stora militära förluster, inte bara på grund av de inhemska motståndarna, utan också för att beriberi skördade så många offer.

Beriberi är ett singalesiskt ord som betyder ungefär »jag kan inte«, vilket är en kärnfull beskrivning av de många symtom som kännetecknar sjukdomen. Några av dem är nervförlamning, förvirring, hjärtsvikt och stora vätskeansamlingar i bukhålan.

FÅ POPULÄR HISTORIAS NYHETSBREV – VARJE VECKA!

Eftersom bara holländare drabbades var läkarnas hypotes att sjukdomen berodde på en smitta som de infödda var immuna mot. Därför sökte forskarna frenetiskt efter ett smittämne, en mikrob. De analyserade prover och injicerade kroppsvätskor och vävnader från beriberisjuka patienter på möss och höns – men utan resultat. Mössen fick inte beriberi.

Hönsen drabbade efter matbyte

Efter tre års jakt på den okända mikroben, kom äntligen en vändning, även om ingen förstod det då. Genombrottet berodde på att man bytte tillsyningsmän på sjukhuset. Den man som år 1889 tillträdde posten var en sparsam person som förfärades över att man slängde så stora mängder rester av patienternas mat. Bättre att ge hönsen matresterna, och spara in på kontot för hönsfoder, tänkte han.

En månad senare insjuknade hönsen i olika former av förlamningar. Läkarna på sjukhuset kände väl igen symtomen. De upprepade nu samma misstag som tidigare och utgick från att fåglarna drabbats av en infektionssjukdom. De isolerade de sjuka hönsen från de friska för att minska smittspridningen, men utan resultat. Ingenting hände på flera månader – förrän man återigen bytte tillsyningsman.

Han tänkte tvärtom jämfört med företrädaren. Vi kan inte ge dyr människomat till fjäderfän, resonerade han. Hönsfodret återinfördes och snart försvann beriberisymtomen bland fåglarna.

Sjuka av polerat ris

Om det verkligen var beriberi hönsen lidit av så hade de blivit botade av hönsfodret. Alla hypoteser om mikrober kullkastades och forskarna började, till en början med stor skepticism, experimentera med hönornas mat. Efter en lång serie försök kunde de konstatera att hönsen blev sjuka om de enbart fick polerat ris och tillfrisknade när de fick opolerat. Kopplingen mellan detta och födan de holländska soldaterna respektive den inhemska befolkningen åt var för tydlig för att negligeras.

Låg beriberigåtans lösning i risets skal? En vetenskaplig artikel med just den frågeställningen publicerades och parallellt med det började Weltevredens sjukhus servera opolerat ris till sina patienter. Antalet nyinsjuknade i beriberi minskade, men för många av de drabbade hade sjukdomen gått för långt.

Frederick Hopkins var en av vitaminforskningens pionjärer.

© Getty

William Fletchers risexperiment

För att få visshet i om kosten verkligen hade betydelse för sjukdomen inleddes nu ett storskaligt experiment på människor. I Malaysias huvudstad, Kuala Lumpur, arbetade den engelske läkaren William Fletcher på ett stort sinnessjukhus där hälften av patienterna led av beriberi och fler än var tionde dog i sjukdomen.

Fletcher hade uppmärksammat holländarnas artikel och nu delade han in patienterna på sinnessjukhuset i två lika stora grupper. Den ena fick fortsätta att äta det polerade riset, den andra fick råris.

Ett år senare, 1906, utvärderades resultatet. Det var förkrossande tydligt. 34 fall av beriberi, varav 18 döda, i gruppen som åt polerat ris, men inte ett enda fall i rårisgruppen. När Fletcher publicerade sina resultat gav han generöst en stor del av äran åt de holländska forskarna.

Jakten på risskalets ämne

Plötsligt förstod världen hur man både billigt och enkelt kunde bota en svår och ofta dödlig sjukdom – och nu började jakten på det mystiska ämnet som fanns i risskal.

Tanken att det fanns en okänd substans i maten, nödvändig för att förhindra sjukdom, var ett nytt antagande. Den vedertagna vetenskapliga ståndpunkten kring sekelskiftet 1900 var att en kost bestående av kemiskt rena näringsämnen, proteiner, kolhydrater, fett och mineraler var allt kroppen behövde.

Casimir Funk upptäckte vitaminet

Det blev Casimir Funk, en polsk kemist med förflutet på Pasteurinstitutet, som först av alla isolerade ett vitamin. Året var 1911 och hans stora projekt var inte oväntat risskal. Han bröt ned skalet i sina kemiska beståndsdelar och matade sjuka fåglar enligt ett strikt schema med de olika ingredienserna. Efter ett halvår hade han hittat det ämne han letade efter.

Ur nästan 400 kilo risskal hade han extraherat 170 gram vita kristaller. 30 milligram räckte för att bota en beriberisjuk duva. Funk kallade sitt ämne vital-amin, senare förkortat till vitamin. Risskalets ämne döptes till vitamin B (tiamin).

Fanns det en så potent och sjukdomsförebyggande ingrediens i risskal, borde det sannolikt finnas liknande ämnen i andra livsmedel. Så resonerade nu många forskare. En av dem var engelsmannen Frederick Hopkins. Drygt tjugo år senare, 1929, skulle han tillsammans med holländaren Christiaan Eijkman, som gjorde beriberi-experimenten på höns, få Nobelpriset för upptäckten av de livsnödvändiga vitaminerna.

En grupp läkare på väg till Fjärran Östern där de skulle bekämpa skörbjugg. Sent 1800-tal.