Tio klassiska kylaremblem

Längst fram på den ena tronar ett lejon, i nosen på den andra anfaller en drake. En bil pryds av släktens vapensköld, en annan av hembygdens symboler. Cirklar, stjärnor eller pilar – alla är de betydelsebärande. Här är historien om Peugeots klösande kylarkatt och nio andra billogotyper.

Bilmarken | Kylaremblem | Historia

På denna Peugeot 301 cabriolet från 1933 sitter lejonet som en prydnad längst upp på kylaren.

© Boyer/Roger Viollet via Getty Images

En dag år 1847 gick bröderna Jules och Émile Peugeot till guldsmeden Justin Blazer i Montbéliard och bad honom att utforma en symbol som passade deras företag.

Bröderna Peugeots metallindustri tillverkade verktyg. De var speciellt stolta över sina sågklingor. Nu ville Jules och Émile ha ett varumärke som redan vid en hastig blick klargjorde för tilltänkta kunder vad Peugeots sågar stod för. Något starkt, smidigt och uthålligt.

Dessa bröder Peugeot utgjorde tredje generationen i familjeföretaget. Grundaren går under namnet Jean-Pierre den förste. Han hade på 1700-talet skapat ett företag som färgade tyger och byggde kvarnar för att pressa olja och för att mala spannmål. Peugeot tillverkade dessutom annan kvarnutrustning som sålde bra i den vattenrika hemprovinsen Franche-Comté, belägen i östra Frankrike och gränsande till Schweiz.

Jean-Pierre Peugeot I lämnade över ett blomstrande företag till sina söner, Jean-Pierre II och Jean-Frédéric. År 1810 beslöt de sig för att satsa helt på metallproduktion, tillverka verktyg i allmänhet och sågklingor i synnerhet.Sågarna kom väl till pass hemmavid, eftersom släkten Peugeot ägde stora skogar i Franche-Comté.

Efter trettio år vid rodret lämnade Jean-Pierre II över ansvaret till sina två söner, Jules och Émile. De var utbildade ingenjörer och tog över verkstadsföretaget i rätt ögonblick, för nu inleddes en tid vars utvecklingshastighet slog alla rekord i den industriella historien.

Många historiker beskriver just 1840-talet som ett koncentrat av hela århundradets teknologiska landvinningar.

Ett decennium präglat av stora uppfinningar

När decenniet inleddes hade fransmannen Louis Jacques Mandé Daguerre just presenterat en uppfinning som senare kom att kallas fotografi. Den tyske fysikern Werner von Siemens hade kommit på att telekablar fungerar under vatten om man isolerar dem med gummi.

Och tio dagar in på det nya årtiondet förmådde den engelske posttjänstemannen Rowland Hill drottning Victoria att införa världens första enhetsporto för brev, en penny. I Frankrike beslöt regeringen 1842 att bygga ett rikstäckande nät av järnvägar.

Järnvägen gjorde det möjligt att resa. Hills frimärke sänkte brevportot från en daglön till en bagatell. Telegrafen förkortade internationella nyheters restid från veckor till sekunder. Och det bara fortsatte: 1843 tog den skotske uppfinnaren Alexander Bain patent på en ”telefaksimil” som överförde bilder telegrafiskt, det vi idag kallar fax.

Året därpå lanserade den tyske uppfinnaren Friedrich Keller sin metod att tillverka papper av träfiber, det vi idag kallar pappersmassa. Papper kunde därmed tillverkas billigt och i stora mängder.

Samma år tog amerikanen Richard March Hoe patent på en ”rotationspress” som gjorde det möjligt att trycka tidningspapper i löpmeter i stället för ett ark i taget. Resultatet av detta blev historiens första massmedier: innehållsrika tidningar som kunde produceras i stora upplagor, distribueras snabbt över vidsträckta områden och säljas för en billig peng. En annonsplats i dessa massmedier blev ett måste för den som ville sälja varor eller tjänster.

Bröderna Peugeots entré i Justin Blazers smides- och gravyrverkstad 1847 sammanföll med inledningen på en högkonjunktur som skulle vara ända till 1873. Det var en tid när Europas ekonomier befann sig i ständig tillväxt – tjugofem år av en helt ogrumlad tro på utvecklingen.

Peugeots lejon.

Lejonet blev Peugeots logotyp

Att detta skulle hända kunde Jules och Émile Peugeot förstås inte veta. Men som alla framgångsrika entreprenörer såg de i samtiden vad framtiden skulle kräva, och i deras fall var det just nu ett slagkraftigt varumärke. Därför begav de sig från hemstaden Herincourt till Montbéliard, där guldsmeden Justin Blazer hade sin ateljé och verkstad.

– Vad hade ni tänkt er? frågade formgivaren bröderna.
– Något som symboliserar egenskaperna hos våra sågklingor.
– Och de är?
– De är starka, smidiga och uthålliga, sa den ene brodern.
– Som ett lejon, fyllde den andra i.
– Ni vill alltså ha ett lejon som symbol för ert företag och era produkter, konstaterade Justin Blazer.

Exakt hur replikskiftet gick till i guldsmedens verkstad vet vi förstås inte, men ordväxlingen ovan är i huvudsak vad företaget Peugeot än idag berättar. Resultatet av Blazers arbete blev ett naturtroget muskulöst lejon, som likt en lindansare obesvärat vandrar på en en gyllene vänsterriktad pil. Säkert var bröderna Peugeot nöjda med vad de såg, för de köpte lejonet och såg snabbt till att det ståtliga djuret placerades på sågblad och i annonser.

Troligen var de inte medvetna om att de nu hade lanserat den moderna industrialismens kanske första, i alla händelser mest seglivade, logotyp – långt innan begreppet var uppfunnet. Än idag kan ingen köpa en Peugeot utan att få ett lejon på köpet.

Peugot | Historia

Armand Peugeot (till vänster) satte lejonet på företagets bilar först 1905. Här sitter han i en Peugeot typ 28 Phaeton år 1900.

En grafisk symbol för familjens hemprovins

Att detta djur också var en inarbetad grafisk symbol för familjen Peugeots hemprovins gjorde förstås inte saken sämre. När den unge Otto av Châlons år 1279 ärvde makten över det fria grevskapet Burgund, eller Bourgogne Franche-Comté, ville han markera sin lojalitet med det franska kungadömet som sedan gammalt hade ett lejon i sin vapensköld.

Dittills hade grevskapets flagga prytts av en örn, i och för sig även den en vinnare på de heraldiska djurens topplista. Det lejon som Otto placerade i Franche-Comtés vapen sitter (eller står) där än idag.

Om bröderna Peugeot hade hemprovinsens flagga i tankarna när de valde sitt lejon vet vi inte. I varje fall skvallrar ingenting i Justin Blazers formgivning om det. Hans lejon står på alla fyra medan ett heraldiskt lejon reser sig hotfullt på bakbenen.

Från 1850 återfanns lejonet på alla Peugeots produkter. Den 20 november 1858 blev deras lejon ”med eller utan pil” ett registrerat varumärke och därmed skyddat. Att sälja in lejonet till den följande generationen var däremot inte lika lätt.

Vid världsutställningen i Paris 1889 ställde Émiles son Armand Peugeot ut ett fordon som han hade utvecklat – en trehjulig ångdriven bil. Det verkar dock inte som om han riktigt fattade hur bra det var med en logga i stället för bokstäver. För när han år 1896 presenterade sitt första bensindrivna fyrhjuliga fordon stod det bara ”Automobiles Peugeot” på kylaren.

Först med företagets nya personbil, som kom 1905, skulle Peugeots lejon komma ut på vägarna. Dels döptes bilen till Lion Peugeot, dels placerades Justin Blazers vandrande lejon från 1847 i fronten.

Kylaremblem | Historia

Peugeots logotyp.

Den äldsta logotypen på vägarna

Vid mitten av 1920 talet reste sig Peugeots lejon på bakbenen. Och den som betalade för sig kunde få det som kylarprydnad i brons. Från 1933 ersattes skulpturen av ett lejonhuvud som samtidigt fungerade som kylarlock.

Efter andra världskriget, 1948, lanserade Peugeot sin modell 203. Nu hade Blazers lejon ersatts av den heraldiska modellen – ett lejon som står på bakbenen och stridslystet höjer framtassarna. Detta är i princip det lejon som vi, via många justeringar, känner igen än idag.

Den skulpturala kylarprydnaden överlevde till 1959, när den togs bort att säkerhetsskäl. Samma år ramades lejonet tillfälligt in i en stiliserad vapensköld. När Peugeot i februari 2021 presenterade sitt senaste lejon syns djurets huvud åter i en vapensköld och arvet från 1200-talsgreven Otto är tydligt.

Bland historiens biltillverkare är Peugeot bara tvåa i kronologin. Men bland landsvägens logotyper är man äldst. Det skulle nämligen dröja innan bilpionjären Gottlieb Daimlers firma skaffade sig en logotyp. Historien bakom den och andra symboler i automobilernas värld finner du i sidotexterna.

Kylaremblem Volvo | Historia

Den första Volvon, som gick under smeknamnet ”Jakob”, lämnade det löpande bandet den 14 april 1927.

© Volvo Group – Sverige

Volvo – järn och stål

När den allra första Volvon rullade ut från fabriken på Hisingen i Göteborg, den 14 april 1927, satt den gamla symbolen för järn på kylaren: en cirkel med en snedställd pil riktad uppåt höger. Diagonalt över kylargrillen gick ett metallband, vars syfte var att tjäna som fäste för emblemet.

Symbolen förknippas även med stridsguden Mars. Och med manligt kön. Men det var kopplingen till järnet och det svenska stålet som fick Volvos tillverkare att välja symbolen som fortfarande används. Och det sneda bandet hänger med.

Kylaremblem you | Logotyper | Historia

Skodas logotyp.

Skoda – vad är det för symbol?

Är det en bevingad pil, eller en stiliserad indian i fjäderskrud som sedan 1926 pryder de tjeckiska Skoda-bilarna? Säkra fakta saknas.

Enligt en spridd men föga trovärdig legend övertalade företagets chef Karl von Skoda på 1920-talet en infödd amerikan att följa med till Europa efter en resa till USA.

Enligt företagets egen hemsida är loggans historia höljd i dunkel. Kanske var det helt enkelt Skodas reklamchef Tomas Maglic som hittade på symbolen.

Kylaremblem | Historia

Tsar Ferdinand I av Bulgarien i sin Mercedes, 1910.Corbis via Getty Images

© Corbis via Getty Images

Mercedes – treuddig stjärna

År 1872 började ingenjören Gottlieb Daimler arbeta på motorfabriken Deutz, uppkallad efter den stadsdel i Köln där verksamheten hade sin adress.

På vykortet som Daimler efter ankomsten skickade till sin hustru hade han ritat en treuddig stjärna för att markera sin arbetsplats. ”Snart ska den lyckliga stjärnan lysa på oss också” skrev han.

Om detta innebar den treuddiga stjärnans födelse i Daimlers företag skulle det dock dröja flera årtionden innan den blev logotyp för ett bilmärke.

År 1909, nio år efter Gottlieb Daimlers död, ansökte hans söner och arvtagare Paul och Adolf om mönsterskydd för den treuddiga stjärnan. Året därpå dök den för första gången upp på en Mercedes.

De tre uddarna pekar enligt traditionen mot marken, himlen och havet och speglar Daimlers ambitioner som fordonstillverkare. Men det blev till slut bara marken som gällde.

Kylaremblem historia BMW

BMW:s logotyp.

BMW – bayerska flaggan

Bayerische Motoren Werke räknar sin historia från 1916. Man började tillverka motorcyklar 1923 och bilar fem år senare. Den fyrdelade blåvita cirkeln i emblemet är ett utsnitt ur Bayerns flagga, den tyska delstat där BMW fortfarande är verksamt.

Kylaremblem historia | Saab

En Saab 92 står uppställd framför ett Saab 21 stridsflygplan, 1949.

© National Motor Museum/Heritage Images via Getty Images

Saab – flygplan byttes mot gripen

När flygplanstillverkaren Svenska Aeroplan AB i slutet av 1940-talet skulle börja producera bilar fanns logotypen redan på plats: ett stiliserat flygplan av modell Saab B18, använt av företaget sedan 1945.

Denna eleganta logga satt på Saabarna fram till 1984, när flygplanet ersattes av en röd grip. Detta fabeldjur härstammar från det skånska vapnet, och togs från lastbilstillverkaren Scania som hade blivit en del av Saab på 1960-talet.

Logotyper | Bilar

Audis logotyp.

Audi – de fyras gäng

De fyra ringar som utgör Audis symbol fogades samman 1932 när lika många fordonstillverkare gick samman i det nya företaget Auto Union.

I unionen ingick fyra bilmärken: Audi, Horch, DKW och Wanderer. Idag återstår bara Audi, som ingår i VW-koncernen.

Alfa Romeo Logo | Historia

Alfa Romeo.

Alfa Romeo – en lokal historia

Den första delen i namnet är en akronym för Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, den biltillverkare som startade sin verksamhet i Lombardiet 1910.

Andra delen är Nicola Romeo som köpte företaget 1915. Det röda korset på vit botten är hemstaden Milanos flagga. Den gröna draken som äter upp en man smyckar sedan 1300-talet slottet Castello Sforzesco i samma stad.

Cadillac | Logotyper | Historia

Den tyska skådespelerskan och sångerskan Marlene Dietrich med sin Cadillac Fleetwood Town vid Paramount Studios 1935.

© Margaret Chute/Getty Images

Cadillac – en äventyrares familjevapen

När den franske militären och upptäcktsresanden Antoine Laumet år 1683 anlände till Nordamerika hade han lämnat sitt gamla liv i Gascogne bakom sig. Nu skapade han en ny identitet: Antoine de Lamothe, sieur de Cadillac.

Cadillac är en kommun i Laumets franska hemtrakter. Den franske äventyraren grundade 1701 en fästning som fick namnet Fort Pontchartrain de Détroit.

Ur den uppstod staden Detroit och när ett nybildat företag tvåhundra år senare skulle börja tillverka bilar där, fick bilmärket fransmannens namn. Redan den första Cadillacen pryddes av det familjevapen som Antoine Laumet en gång hade ritat åt sig själv, och det sitter – i stiliserad form – även på dagens bilar.

Porsche kylaremblem | Historia

Porsche.

Porsche – tre motiv från hembygden

Efter fadern Ferdinand Porsches död 1951 tog sonen Ferry över ledningen. Han beslöt att satsa helt på sportbilar.

På en restaurang i New York satt Ferry Porsche med penna och papper och skissade på en lämplig logotyp. Han tog med tre motiv från sin hembygd.

Hjorthornen har sedan medeltiden funnits med i Württembergs vapen. De svarta och röda fälten fanns i Württemberg Hohenzollerns vapensköld. En svart häst som stegrar sig mot gul bakgrund är staden Stuttgarts symbol.

Reklamchefen Hermann Lapper fick uppdraget att göra en snygg logga av idéerna och 1952 var han klar.

Publicerad i Populär Historia 13/2021