Några överraskningar i handlingen utlovas inte, snarare är det manusförfattaren Mike Richs och regissören Catherine Hardwickes ambition att så troget som möjligt följa Bibelns berättelse kring Jesusbarnets födelse. Mike Rich har i tidningsintervjuer berättat att han ägnade ett år åt research och skrivande, medan filmen sedan spelades in på rekordtid.

Liksom den omdebatterade The Passion of the Christ, som gick på biograferna för ett par år sedan, spelas Vägen till Betlehem in i italienska Matera, en stad som enligt experterna påminner om antikens Jerusalem. Och liksom den filmens regissör, Mel Gibson, strävar Catherine Hardwicke efter realism i sitt födelseepos, åtminstone i så måtto att hon vill framställa den heliga familjen som människor av kött och blod.

Där den kristna kyrkan återger Maria som en vuxen, eterisk kvinna med gloria, vill filmmakarna visa henne som den tonåring hon var, med all den vånda hon måste ha känt inför giftermålet med den betydligt äldre Josef. Då har hon nämligen redan mottagit bebådelsen av ärkeängeln Gabriel, något som förstås gör situationen problematisk även för Josef. I praktiken skulle han ha kunnat bryta förlovningen och begärt att Maria skulle stenas.

Skådespelarna har inför inspelningen fått ägna ansenlig tid åt att lära sig hantera verktyg, pressa oliver, baka och mjölka getter, allt för att göra historien trovärdigare.

Filmen har premiär den 1 december och rollen som Maria görs av 16-åriga Keisha Castle-Hughes från Nya Zeeland. Josef spelas av Oscar Isaac och Jesusbarnet görs av en treveckors italiensk baby.

Publicerad i Populär Historia 12/2006