Svenska piloter lyckades flyga in förnödenheter till svältdrabbade i Biafra 1969. Greve Carl Gustav von Rosen ses som tvåa från vänster.

© TT nyhetsbyrån

von Rosen i Biafrakriget

En liten svensk flygstyrka utmanade Nigerias flygvapen under Biafrakriget. I spetsen för de svenska semesterkrigarna stod greven Carl Gustav von Rosen.

21 augusti 2020 av Magnus Olofsson

Sommaren 1969 konfronterade en handfull små enmotoriga svensktillverkade skolflygplan flugna av svenska piloter hela Nigerias flygvapen som var utrustat med moderna sovjetiska jetstridsflygplan. Den lilla svenska flygstyrkan fick trots det på pappret överväldigande motståndet stora framgångar, hur märkligt det än kan låta.

Biafra skulle svältas ut

Biafras frigörelsekamp mot Nigeria hade nästan två år på nacken när svenskarna gjorde entré. Konflikten var resultatet av politiska och etniska motsättningar i kölvattnet av Nigerias avkolonisering. Ett viktigt stridsäpple var det oljerika Nigerdeltat, som både Biafra och Nigeria gjorde anspråk på.

Samtidigt som strider rasade ringade Nigeria in och isolerade utbrytarrepubliken Biafra för att svälta den till underkastelse. Strategin skapade en hungersnöd som kom att kosta två miljoner försvarslösa människor livet. Detta »svältkrig« väckte stor indignation i delar av västvärlden, och flera hjälporganisationer började flyga in nödhjälp.

Skapade Etiopiens flygvapen

En av piloterna var den svenske greven Carl Gustaf von Rosen (1909–77), en pigg 59-åring med en redan då märklig flygarbana bakom sig. Bland annat hade han verkat som flygakrobat, ambulansflygare, bombflygare och chefsinstruktör för Etiopiens flygvapen.

von Rosen blev illa berörd av det lidande han såg i Biafra, och försökte få olika makthavare att engagera sig – bland dem Sveriges statsminister Tage Erlander och USA:s president Lyndon B Johnson. Men förgäves. Under tiden bombade Nigerias jetplan inte bara svältande, försvarslösa biafraner utan också det flygfält dit hjälpsändningarna flögs in.

Den nigerianska strategin att isolera Biafra skapade hungersnöd och två miljoner människor dog.

© Mirrorpix/Getty

von Rosens djärva plan

Så von Rosen gav upp sin diplomatiska offensiv. Han hade kläckt en plan, lika djärv som originell, för att sätta käppar i hjulen för Nigerias terrorbombning.

Grevens plan gick ut på att införskaffa små enmotoriga flygplan, basera dem i djungelns skydd och låta dem gå till överraskande låghöjdsanfall mot Nigerias flygbaser – en slags flygande gerillakrigföring. Idén gick hem hos den biafranska krigsledningen som köpte in fem svensktillverkade MFI-9B skolflygplan (MFI står för Malmö Flygindustri) via ett skenföretag. Flygplanen fraktades till Gabon, där de kamouflagemålades och försågs med sikten och raketkapslar.

»Biafra Babies«

von Rosen blev chef över den lilla flygstyrkan, som döptes till »Biafra Babies« – flygplanen var ju små och skulle skydda biafranska bebisar. Personalen bestod av von Rosen själv, de frivilliga svenska piloterna Gunnar Haglund och Martin Lang samt ett par biafranska flygare. I markpersonalen ingick ytterligare ett par svenskar.

FÅ POPULÄR HISTORIAS NYHETSBREV – VARJE VECKA!

Den 22 maj 1969 lyfte de fem flygplanen för sin första stridsinsats. Det nigerianska flygfältet vid Port Harcourt togs på sängen, helt enligt plan. Ett flygledartorn, en hangar, en luftvärnsställning och flera jetflygplan förstördes. »Gerillapiloterna« fortsatte sina framgångsrika attacker veckan som följde.

Carl Gustaf von Rosen i ett plan från Malmö Flygindustrier.

Nigerias flygvapen lamslogs

Inalles genomförde Biafra Babies 29 anfallsuppdrag. Resultaten var enligt en rapport Haglund skrev till Sveriges ÖB imponerade. Tolv nigerianska flygplan och helikoptrar förstördes eller skadades. Uppskattningsvis 500 nigerianska soldater dödades. Attackerna lamslog det modernt utrustade nigerianska flygvapnet i en hel vecka, under vilken rekordstora mängder med nödhjälp kunde flygas in i det belägrade Biafra.

I början av juni fick de svenska piloterna tacka för sig – de hade krigat på sin semester, som nu var slut. Det biafranska flygvapnet fortsatte dock enligt von Rosens koncept. Man köpte in fyra MFI-9B-plan till.

Ytterligare 85 flygattacker genomfördes med de svenskbyggda sportflygplanen, mestadels av biafranska piloter men också av den svenske frivilligpiloten Rune Nordgren, innan Nigeria till slut krossade upproret i januari 1970.

Semesterkrigare eller hjälte

I det svenska folkhemmet rörde von Rosens agerande upp känslorna. Det officiella Sverige, liksom många hjälporganisationer, tog bestämt avstånd från hans självsvåldiga »semesterkrigande«. Samtidigt hyllades hans agerande som hjältemodigt av andra.

Oavsett vad man tycker om de svenska gerillapiloternas agerande, så utgör Biafra Babies ovedersägligen en av de märkligaste episoderna i svenskt, frivilligt krigsdeltagande under hela efterkrigstiden.

Publicerad i Populär Historia 1/2020

Kanske är du intresserad av...

Läs också