Flygvapnets pionjärer
Ännu ett haveri
Flygets pionjärtid kantades av olyckor. Här har en FVM S 18 kraschat med nosen före i april 1924. I många fall kunde flygaren ta sig ur maskinen på egen hand, men kompaniet drabbades också av flera dödsstörtningar.

Första flygningen
Här gör Carl Cederström den första flygningen från Malmen den 16 juni 1911 i en Blériot XI.

Verkstadshallen
Flygkompaniets verkstäder på Malmen 1922. Till vänster syns två övningsplan typ Tummelisa (efter 1926 kallade Ö 1) under konstruktion.

Första dödsoffret
Löjtnant Carl Silow blev det svenska militärflygets första dödsoffer. Han störtade i maj 1915 i en Farman HF 22.

Hållbarhetstest
44 man har beordrats upp på en FVM J 23-vinge i vad som sägs vara ett hållbarhetstest. FVM J 23 var ett avancerat jaktplan som togs fram på Malmen. Det satte skandinaviskt höjdrekord under sitt debutår 1923.

Vinterutrustad FMV S 18
När snön lagt sig utrustades flygplanens landningsställ med skidor, som här ett FVM S 18. Spaningsplanet, som var i tjänst 1919–22, testades också med pontoner för sjölandning men det föll aldrig väl ut.

Flygvapnet tar över
Pionjären Gösta von Porat (till vänster) under ceremonin den 1 juli 1926 när Fälttelegrafkårens flygkompani förvandlas till Östgöta flygflottilj F 3.
